ظهر و بطن قرآن
نویسندگان
چکیده
تاریخ ظاهر و باطن آیات قرآن و دیدگاه های گوناگون در این زمینه مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. باور به بطون و ژرفای معنای چند لایه قرآن از حقایق برگرفته از خود قرآن و معارف اهل بیت(ع) است که در شمار مبادی فهم قرآن قرار دارد و در گذر تاریخ تفسیر، رویکردهای گوناگونی را برتافته است. نویسنده در آغاز از رویکردهای سه گانه، ظاهرگرایی از نوع سنّتی و مدرن، بطون گرایی و اخباری گری در تاریخ تفسیر قرآن یاد می کند و سپس خاستگاه و بستر تاریخی مفهوم ظهر و بطن و نگرش قرآن و روایات به این مسأله را مطرح می کند و بدین نتیجه می رسد که در قرآن به صورت غیرمستقیم و در روایات به گونه صریح به این حقیقت قرآنی اشاره شده است. سپس نویسنده به تفسیر بطون در عصر نزول پرداخته و بساطت تفسیر در دوره های اول را بررسی کرده و نمونه هایی از تفسیر بطون در عصر پیامبر و صحابه را ذکر کرده و آغاز گسترش تفسیر بطون را در نیمه نخست قرن دوم و عصر پیدایی مکاتب تفسیری باطنی دانسته است. پیش فرض های باور به بطون قرآن، جامعیت قرآن، جاودانگی معارف قرآن، حکمت گویش بطونی قرآن، تعیین شاخص مرزبندی ظاهر و باطن از نگاه متن گرایان و معنی گرایان و تعدد یا وحدت مراد در کلام الهی با ارائه نمونه هایی برای هر یک به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز، شرایط راه یابی به فهم بطون قرآن که عبارتند از: تکامل خرد و دانش بشری، تزکیه باطن و تدبر موضوعی در آیات، آمده است.
منابع مشابه
ظهر و بطن قرآن و بررسی قواعد فهم بطن آیات با تکیه بر آراء علامه طباطبایی و آیت الله معرفت
هدف از این پایان نامه بررسی ظهر و بطن قرآن و بررسی قواعد فهم بطن آیات با تکیه بر آراء علامه طباطبایی و آیت الله معرفت است. این پژوهش سعی در پاسخ به سوالاتی چون 1- مقصود از ظهر و بطن قرآن جیست؟ 2- آیا مفاهیم باطنی از راه لفظ قابل درک و دستیابی است؟ 3- آیا قاعده و قانون خاصی برای فهمیدن بطن آیات وجود دارد؟ روش گردآوری این تحقیق از نوع کتابخانه¬ای بوده و بامطالعه و فیش برداری از کتب حدیثی و سایر ...
15 صفحه اولظاهر و باطن قرآن در گستره روایات
بررسى معناى »ظهر« و »بطن« و چگونگى استفاده از »ظاهر« و »باطن« قرآن است. روایاتى که آیات قرآن را داراى ظاهر و باطن مىخواند در متون روایى و تفسیرى شیعه و اهل سنت وجود دارد. اصطلاح ظهر و بطن در روایات، معانى گوناگونى یافته است. شمارى از روایات ظهر قرآن را همان امر و نهى و احکام حلال و حرام معرفى مىکند و باطن قرآن را فهم مىخواند. تعدادى دیگر »ظهر« را »تنزیل« قرآن و »بطن« را »تأویل« قرآن مىشناس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۶، شماره ۲۱-۲۲، صفحات ۳۴-۶۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023